torstai 25. kesäkuuta 2015

Maarit Verronen: Keihäslintu (2004)



”Kukaan ei tiennyt tarkalleen, mistä kaikki oli alkanut, mutta nyt se oli melkein ohi.”

Tämän kevään viimeisessä jaksossa lukujärjestyksessäni oli äidinkielen kolmas kurssi, jolla luettiin yksi novellikokoelma. Opettajamme suositteli yhtenä vaihtoehtona Nuori Aleksis –palkinnolla kunnioitettua Maarit Verrosen teosta Keihäslintu, joka jäi mieleeni pyörimään, koska en sitä silloin päässyt lukemaan. Kun sen sitten kesäkuun alussa huomasin kirjastossa, nappasin sen heti lukulistalleni. Luku-urakan jälkeen täytyy todeta, että en lainkaan ihmettele valintaa. Keihäslintu koostuu kolmesta osasta, joista kaksi ensimmäistä rakentuu hyvin monimuotoisiin novelleihin, jotka käsittelevät ilmiöitä pienestä perheen tai työyhteisön mittakaavasta aina kokonaisen diktatuurin, suuren valtion tasolle. Kolmas osa sen sijaan on kuusiosainen ketjunovelli, joka keskittyy erään naisen lähes päättömään innostukseen kirjan nimikkolinnusta. Kun kaikki lopulta päättyy, lukija voi tyytyväisenä sulkea kirjan. Vaikka teksti jää vain kirjaan, Keihäslinnun novellit jäävät mieleen erikoisella, hieman raa’aksi jäävällä kirjoitustyylillään. Verronen kertoo kaikesta juuri sen verran kuin tarvitsee kertoa eikä yhtään enempää.



Kokoelmasta mieleeni jäi erityisesti kaksi novellia, toinen raakuuteensa ja toinen absurdiutensa takia. Ensimmäinen novelli löytyy teoksen alkupuolelta, jo toisena koko kokoelmasta. Novellissa perhe lähtee päiväretkelle saareen. Perheen poika, Taneli, vaatii jatkuvasti muilta perheenjäseniltä huomiota, koska he keskittyvät enemmän perheen kuopukseen Emiliaan. Kateudenpuuskassaan Taneli tönäisee Emilian laiturilta mereen, mutta onneksi tyttärelle ei tapahdu mitään. Kun novelli saavuttaa huippukohtansa aivan lopussa, lukijalle selviää, että Tanelin isä on raiskaaja (oletettavasti Taneli on siis syntynyt kyseisen rikoksen seuraamuksena). Novelli saa järkyttävän lopun, kun äiti hukuttaa Tanelin. Koska kyseinen novelli on aivan kokoelman alkupäässä, aloin itsekin epäröidä sen suhteen, haluanko lukea teoksen loppuun. Tunteeksi koko novellista jää epätoivo – voiko näin kamalia asioita tapahtua oikeasti vai onko Verronen päästänyt pahimmat, hyvin epätodennäköiset painajaiset paperille? Kun miettii novellin sisältöä ja yhdistää sen siihen, että Verronen ei lyhyen internet-etsinnän perusteella taida olla äiti kenellekään, kallistuisin jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Jos hänellä olisi omia lapsia, en usko, että novellikokoelmasta löytyisi tällaista novellia.

Jälkimmäinen mieleen painuneista novelleista on kirjan toisen osan aloittava novelli diktatuurista, joka sortuu hiljalleen. Erikoiseksi novellin tekee se, että se kertoo suoraan, kuinka diktaattoria sumutettiin. Pitkään valtion syntyvyys oli ollut korkealla ja yhtäkkiä se romahtaa sadasosaan siitä, mitä se oli ennen. Kuitenkin tämä pidetään salassa diktaattorilta. Aivan järjenvastaiset toimet ylläpitää todella aktiivisen valtion kulissia yllä pelkälle diktaattorille vuosikymmenten ajan tekee novellista käsittämättömän. Kun diktaattori sitten kuolee ja valtiota päästään kehittämään modernimpaan suuntaan, on vääjäämätön sortuminen edessä. Valtion luonnonvarat tuhoutuvat ja lopulta päästään tämän esittelyn alussa olevaan sitaattiin, joka kuvaa melko hyvin koko novellia. Missään vaiheessa ei oikeastaan selitetä, miksi koko show alkoi. Sama voisi päteä miltei kaikkiin Keihäslinnun novelleihin – sysäys johonkin toimintaan tapahtuu tai on tapahtunut, mutta lukija saa itse arvailla tai päätellä, miksi se tapahtuu.

Loppuarvosana: 9/10

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti